» Till fjälls

HEJ!
Nu är jag i fjället större delen av veckan... kanske större delen av månaden till och med.
Jag delar ett stort hus med trettio andra människor som alla älskar att vara ute. Det blir intensiv skidåkning för alla! Det finns alltid någon som ska ut, så länge det inte blåser 25 m/s... Det gjorde det för några dagar sedan. Jag höll på att drutta på ändan på en 20 meters lång färd från ena huset till andra. När jag sedan kommer in och sätter mig i soffan ser jag fyra av guiderna springa utanför fönstret med varsina topptursskidor... va fan?!
 
 
Apropå brödrost så kom jag på en himla bra tanke igår när jag stod ensam i en tom restaurang och ställde upp glas: Att tänka en tanke hela vägen ut!
Ni kan ge mig Nobelpriset senare, tack så mycket!
Det hela började med att jag dippade i humöret när några i gänget satt och pratade om unga ambitiösa personer. Dom pratade om ambitiösa personer som något positivt. Jag satt tyst och undrade varför jag blev så upprörd och typ sur över det positiva i deras diskussion...
Jag verkligen noterade min känsla.
Senare på kvällen satt jag och redde ut mina tankar. Varför ska samhället uppmuntra ambitiösa drag hos unga personer? 
Jag kom fram till att jag är allergisk mot ''Duktiga-flickan''! Att bli kallad duktig gillar inte jag, hos mig gav det känslan av att vara ett arbetsredskap som är till för att gynna samhället. Med det menar jag att jag gör mina uppgifter för att göra andra glada! Jag gör det för att jag inte vill vara en tyngd, belastning för någon annan. Men vart finns mina känslor i detta? Såklart vill jag göra ett bra jobb men inte till den punkten att jag mår dåligt eller känner mig trampad på. 
Alltså, jag har varit i denna situation många gånger fram till jag gick in i väggen. Jag blev jämt kallad ambitiös och duktig, jag var tydligen alltid glad (utåt) och det uppmuntrades ständigt. Såklart fortsatte 15-åriga Moa med att vara den perfekta lilla fina duktiga flickan som aldrig bråkade. Dom vuxna som var hjärntvättade av samhället älskade ju det! Att vara DUKTIG!
 Släng er i väggen! 
Jag vill inte hämta min drivkraft hos ''Duktiga-flickan''.
Men... detta gäller inte alla. Det var en tanke hos mig!
 
SLUTSATS: Jag funderade över min automatiska reaktion angående denna diskussion och förstod varför jag triggades. 
Hade!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback