» Press och alla sätt man ska vara och se ut på...

Måste bara skriva om en sak som har varit så tydligt för mig det senaste halvåret.
JO, alla sätt man ska se ut på, att man ska vara så framgångsrik, man ska jämt vara så glad, man ska vara så unik, man ska ha dom där rakade långa benen osv... Folk går runt och säger att det är bra att träna för då får man äntligen bort dom där 5 kilorna, att man ska äta nyttigt för då får man den där perfekta hyn.
 
Samtidigt säger bloggar, tidningar osv att pressen på hur man ska vara får folk att må dåligt, att tonåringar blir så påverkade och mår dåligt av detta för man har så mycket annat att göra ändå. Jag håller med till viss del men då blir nästan reaktionerna tvärt om. Man ska inte träna för att folk tycker man ska, man ska inte använda dom jeansen för alla andra har dom osv fast igentligen kanske man tycker om att röra på sig för kroppen är ju igentligen till för det. Eller man kanske älskar den där tröja som 20 andra i skolan har. Men köp den då! Jag menar, kanske ingen på släktträffen har den eller ingen i stan använder en sådan.
 
En sak som jag reagerade mycket på var hur sådant här påverkar en. För ett år sedan då jag hade min utmattningsdeprission var jag väldigt isolerad från internet, tidningar och kompisar. Tv var det ända jag kollade på. Sen i sommras när jag började läsa bloggar igen, började träffa kompisar och kikade ibland på facebook märkte jag hur mycket alla diskuterade om träning och all mat man åt. Ex så var det en bloggerska som skrev som självförtroendepepp ''mermaids don't have thigh gaps so why would you?''. Jag visste inte ens vad ''thigh gaps'' var så jag googlade. Det är tydligen då ens lår inte går ihop då man står med fötterna ihop. Helt sjukt enligt mig. Har aldrig hört om det förut men helt plöstligt kom det en tanke som säger ''är det så man ska se ut?'' Att man ens har gett det ett namn tycker jag är ganska konstigt... Är det något man borde ha som mål?
 
I tidningar står det ofta ''gör den här och den här övningen för att få på dig dom där perfekta jeansen'' eller ''spring 4 gånger i veckan för att få den där spänstiga kroppen''. Varför skriver man så? Kan man inte skriva istället ''spring 4 gånger i veckan för att må bättre'', ''ät nyttigt för att få ett längre och bättre liv'', ''träna benen för att känna dig redo inför skidbacken''. Ens muskler och kondition är ju till för att man ska klara av fysiska påfrestningar, inte för att se snygg ut i den perfekta klänningen. I sommras brukade jag springa kanske 1 - 2 gånger i veckan då jag mådde så bra efter springturen. Det finns även många plus då man lättare kan koncetrera sig och känner sig friskare. Jag orkar också bättre att rida, har mer tålamod med Runa och då får vi båda en roligare upplevelse. Det är min motivation!
 
Jag säger inte nu att det är fel att träna för att se snygg ut, men jag tycker inte man ska få en massa ångest för att man inte tränar. Det jag tycker är att allt är så ytligt. Kan man inte ändra det till ens inre? Det är inte så konstigt att folk kollar på det yttre när det är de som är status, istället för att vända på det hela och få ens inre att må bra. Jag menar, om ens inre mår bra så får man ju en massa energi att få ens yttre att må bra också. Inspirationen och motivationen blir starkare.
 
Något att tänka på.
 
 
 


Emma Eriksson
30 November, 2013 - 21:52 / BLOGG: http://daydream.webblogg.se

bra inlägg moa! håller med dig!

Josefin Norlén
01 November, 2013 - 21:52 / BLOGG: http://josefinanna.blogg.se

Så himla sant! samhället har blivit så jäkla stört, idealen är så sjuk! Men du har så rätt i de du skriver! Hoppas fler tänker som dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback