» Otroligt VIKTIGT inlägg... Highly sensitive person

Detta är ett inlägg jag tycker alla ska läsa! Jag tror själv att jag har detta, känner igen mig i allt som står i detta inlägg och tror det kan hjälpa flera människor också att förstå och se själv att man kanske har detta :) LÄS!


Det kallas HSP, highly sensitive person, en person som är öppen för omgivningen och som ser detaljer fortare och enklare samt processar information på ett djupare plan än de som inte har HSP. De är väldigt lugna till sin läggning, något som ibland kan missförstås och tolkas för blyghet.
De konsekvenser som uppstår till följd av den extra känsliga personligheten förväxlades tidigare med social ångest, introvert beteende eller timid läggning. Men idag vet man bättre, var femte person är ”känslig” och trettio procent av de som bär på denna natur är tvärtemot de tidigare antagandena mycket extroverta.
Högt känsliga personer har inga ”fel” eller syndrom som bör behandlas, de är fullt normala. Det finns heller ingen anledning att skryta om deras förmågor för det är egenskaper som blir till tillgång endast då man lärt sig att hantera och skydda dem väl.
I Sverige finns ingen vetenskaplig diagnos för HSP vilket är anledningen till att jag valt att synliggöra ämnet. Alla ni som lever med känslan av att vara annorlunda, ni som har stort behov av egen tid för att återhämta er från social interaktion eller är mycket medvetna om undertexter eller dolda signaler, det här inlägget är till er.
Det börjar tidigt, redan som barn var du säkert mycket medveten om din omgivnings signaler. Kanske hade du ett stort behov av att vistas ute i naturen och var extra känslig för starkt ljus och ljud. Det kan hända att omgivningen såg dig som blyg, väldigt rädd eller ”hyperkänslig”, men om de bara kunnat se in i ditt inre hade de sett något helt annat, nämligen ett barn med kreativitet, intuition och stor empatisk förmåga.
Det skulle inte förvåna mig om du redan i tidig ålder började maskera dessa förmågor, maskera för att dölja eftersom du inte förstod vad det var. Rädd att bli uppfattad som ett ”freak” gömde du undan din känslighet och begåvning så att andra inte skulle kunna förlöjliga eller göra narr av dig.
I hela ditt liv har du sedan försökt att anpassa dig till de gällande reglerna. Du har kämpat med att vara stark, alert och att alltid försöka vara ute och igång utan att få det att fungera på det sätt andra får det att fungera, oftast med en känsla av att det varit något fel på dig. Men inget är fel, du är endast en av de personer som fötts med en känslig personlighet, en person med stort behov av egen tid och som vet saker utan att de berättats för dig.
För att lättare förstå följer här tre karaktäristiska egenskaper som kännetecknar en känslig personlighet:
Känslomässigt, känsliga personligheter uppfattas ofta som tillbakadragna, blyga eller introverta men kan lika gärna vara mycket extrovert. Många kända skådespelare går ofta under benämningen HSP, de har lätt för att leva sig in i olika känslor och applicera dem i rolltolkningar
Fysiskt, HSP´s kan ha låg tolerans för starka dofter, starkt ljus eller ljud. De tenderar att ha stor kroppsmedvetenhet och vet instinktivt när de befinner sig i en miljö som inte är bra för dem
Socialt, introverta HSP känner sig ofta missanpassade. De njuter av sitt eget sällskap och är bekväma med att spendera tiden på egen hand. Både extroverta och introverta behöver återhämtning efter att ha umgåtts socialt.
Att leva med känslig personlighet är inte speciellt svårt, däremot är det frustrerande att gå omkring med en gnagande känsla av att inte vara som andra. Speciell hänsyn ska tas till barn som är känsliga, att säga till ett barn att sluta vara känslig är förödande. Det man är till sin natur kan man inte sluta vara, och i ett barns värld är det förenat med smärta att inte bli förstådd.
<
TIPS!

Vila, att sova åtta timmar är viktigt eftersom kroppen annars kan bli överväldigad av intryck. Ägna gärna ett par timmar varje dag till dagdrömmeri eller någon form av meditation.
Eftersom du är en person som är högt medveten om vad som pågår omkring dig – mer än den genomsnittlige – är det bra att veta att du behöver tid att rensa och sortera information du samlar på dig.
Tänk också på att skydda din karaktär, som känslig har du ett stort och generöst hjärta som lätt kan utnyttjas och manipuleras om du inte lär dig att sätta ordentliga fysiska gränser.
För den som vill veta mer rekommenderar jag Dr. Elaine Arons bok The highly sensitive person. Dr Elaine hör själv till gruppen känsliga och har ägnat mycket tid till att forska på ämnet.
Till sist vill jag bara ge rådet att du ska bevara och ta hand om din begåvning väl. Kanske tar det lite tid att lära dig hur du fungerar, men när du gör det kommer din personlighet skänka dig många fina stunder.
Med Glädje
Anneli Fromell
©2011, MoveYou, Anneli Fromell
Postades ursprungligen på BrandingSpirit’s Blog 13 december 2010

Tagit detta från http://hspinformation.wordpress.com/


Fannii - En sminkblogg
31 Mars, 2012 - 00:27 / BLOGG: http://fanniies.webblogg.se/

sv: Vad kul! jag använder ELF's cream eyeliner, och den funkar bra men jag gillar inte den lilla penseln som följer med. Jag tror ELF har vanlig flytande eyeliner också men de har jag inte provat. Det som är bra är ju att de är billiga! Och vill du ha en svart behöver du ju inte vara osäker på hur färgen ser ut på riktigt. Med ögonskugga tycker jag hellre att du ska gå o kolla i någon affär så du verkligen kan hitta en du gillar. Tex. Viva la diva som finns på Åhlens eller Beauty linjen på Gina tricot! Jag älskar den!

Hoppas du hittar något! <3

Tor
31 Mars, 2012 - 00:27

Nu förstår jag.

Linnea Almroth
31 Mars, 2012 - 00:27 / BLOGG: http://lvas.blogg.se/

Jag har gjort animeringarna på photoshop! Men man kan göra dom i andra program också, spara bilderna (som ligger lager på varandra) som gif-bilder!

SARA'S HEMLIGHETER
31 Mars, 2012 - 00:27 / BLOGG: http://sarashemligheter.blogg.se/

Hur väl känner du egentligen människorna runt omkring dig? Jag slår vad om att några av de människorna du träffar varje dag och tror att du känner har mörka hemligheter som de skyddar med sina liv. Jag vet, för jag har själv varit där. I min blogg skriver jag anonymt om de övergrepp, misshandel och mordhot som jag utsattes för under fem års tid – med målet att nå ut till andra som inte vågar berätta.



Hittills har jag fått kontakt med ett tiotal tjejer i samma situation som jag, men jag är övertygad om att det finns fler. Jag vill skapa en känsla av att man inte är ensam, eftersom jag själv känt så otroligt många gånger. Hjälp mig att sprida min blogg, tillsammans kan vi göra skillnad. ♡

Filippa
31 Mars, 2012 - 00:27 / BLOGG: http://snyggafilippa.blogg.se/

Hej! :D

As grym blogg!

Kika gärna in på min!

http://snyggafilippa.blogg.se/

om du har twitter så FÖLJ mig!, jag följer alltid tillbaka.

@filippalofsved

puss&kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback